Анна Стен: перша українка, що закохала в себе Голівуд
Її талант і врода підкорили СРСР, Європу та Америку. Її зірка яскраво запалала на небосхилі Голлівуду, а особиста доля була напрочуд тернистою. Вона була однією з найбільш стильних жінок минулого сторіччя. Вона — це перша українка, що закохала в себе увесь Голлівуд.
18-річна Анна Фесак дебютувала у бойовику «Міс Менд», який в СРСР став найкасовішою стрічкою 20-х років. У 1930 році в межах обміну досвідом українку запросили зніматися в Німеччину в фільмі «Бухгалтер Кремке». Після зйомок вона планувала повернутись на батьківщину, хоч Європа вже тоді була закохана у її талант. Однак розгромна стаття підступного радянського кінокритика Хрисанфа Херсонського, якому вона необачно залишила на зберігання особистий щоденник, назавжди зачинила для неї двері в Союз. (Чи здивовані ми підступністю росіян? Звичайно ж, ні)
Вона продає свою любов до кіно, як, по суті, продала своє радянське громадянство, коли поміняла його на успіх винахідливої ідейної куртизанки, яка гримом із яких хочете рум‘ян запалюється щовечора, як вам буде завгодно — написав про неї кінокритик.
1931-й рік став знаковим для акторки. В Німеччині її чоловік, кінорежисер Федір Оцеп, знімає фільм «Вбивця Дмитро Карамазов» з Анною в головній ролі Грушеньки. Стрічка спричинила фурор і принесла парі визнання, а Анні — купу пропозицій від європейських режисерів.
Під час зйомок стається знайомство, яке судилось Анні долею. Вона зустрічає своє кохання — німецького кінопродюсера, режисера та архітектора Юджина Френке. Він поспішав і ледь не збив Анну на вулиці. Невдовзі з журналів він дізнався, що вона відома акторка і зробив усе можливе, щоб відбулось їх знайомство. Френке взявся продюсувати фільми Анни, щоб частіше бачитись, і вже до кінця зйомок фільму пара одружилась. З колишнім чоловіком Федором Оцепом Анна зберігала дружні стосунки та навіть врятувала його від радянських переслідувань, згодом зробивши протекцію в США.
Своїм найкращим фільмом Анна безсумнівно вважала «вбивця Дмитро Карамазов». Саме він привернув увагу американського кінопродюсера Семюела Голдвіна. Так-так, того самого з Metro-Goldwyn-Mayer. Голдвін мав амбіції привезти до Голлівуду кінозірку, що склала б конкуренцію Греті Гарбо. І саме такої зіркою він побачив Анну Стен. Вже влітку 1932-го року Анна підписала відразу два контракти з голлівудськими кіностудіями.
День, коли я помітив її, був найбільшим днем моєї кар’єри. Я подумав: у неї є все» — казав в інтерв’ю Голдвін.
Однак усі три картини Голдвіна з красунею Стен не принесли належного успіху. Далі українка знімається все менше. Американська публіка не прийняла яскраво вираженого акценту та образу звабливої селянки, нав’язаного кінопродюсерами. 1962-й рік став роком закінчення кінематографічної діяльності Анни Стен. Після цього вона продовжила займатись живописом, працювала на радіо і влаштовувала успішні виставки.
В Україну перші згадки про талановиту землячку прийшли з канадських книжок, що хлинули з настанням незалежності. Її називали радянською акторкою, а в Союзі й зовсім забули. Однак сама акторка завжди наголошувала на своєму українському походженні.
Безсумнівно, я українка. Народилась в Києві. Коли мені виповнилося 12, відправилась до Москви, тоді я не розуміла російської й говорила українською.
Зараз ми з гордістю згадуємо про талановиту землячку Анну Стен, чия зірка першою засяяла на небосхилі Голлівуду. Анна наполегливо йшла до своїх мрій і ніколи не забувала своє коріння.
Дар'я Мусаєва
Я Даша, кофаундерка & бренд стратег THE US. Я обожнюю креативний маркетинг і закохана в українську культуру та мистецтво. Тож буду щаслива розділити свої захоплення з читачами THE US.
POST COMMENT