Чекліст гендерно-чутливої комунікації для брендів та компаній з нагоди 8 березня:Міжнародного дня боротьби за права жінок

8 березня традиційно відзначають як Міжнародний день боротьби за права жінок. Це історично важливий день, за яким стоять десятки, а навіть століття важкої боротьби, що триває.

Щоб уникнути недоречної романтизації та сприймати його відповідно до закладених сенсів, Анастасія Кондратьєва, франко-українська експертка зі сталих стратегій та соціальних інновацій фешн та лайфстайл бізнесів, засновниця фешн-стартапу SPOGAD, співредакторка Telegram каналу «що не так зі сталим фешн?», поділилась з редакцією THE US чеклістом гендерно-чутливої комунікації для брендів та компаній з нагоди 8 березня.

Дуже коротка хронологія боротьби за права жінок

1791: Olympe de Gouges (Франція) пише «Декларацію прав жінки й громадянки», вимагаючи рівних прав для жінок. За це її стратили на гільйотині.

03.08.1832: Mary Smith (Велика Британія) організовує «Mud March» (Брудний марш) — протест проти виключення жінок із виборів. Жінки символічно кидають бруд у будинки членів парламенту.

1884: В Україні розпочинає діяльність одна з перших українських жіночих організацій — «Товариство руських жінок» за ініціативи Наталії Кобринської.

1887: Кобринська разом з Оленою Пчілкою видає альманах «Перший вінок», до якого входять твори, написані винятково письменницями. Серед них: Олена Пчілка, Леся Українка, Ганна Барвінок та інші. 

1893-1896: Наталія Кобринська організовує видавництво «Жіноча справа», яке друкує багато матеріалів про жіночий рух.

1897: Millicent Fawcett (Велика Британія) очолює Національний союз жіночих виборчих товариств, борючись за право голосу для жінок.

28.02.1909: У США проводять перший «День жінок». Цю дату пізніше оберуть для щорічних акцій за права жінок.

1920: У США приймають 19-ту поправку до Конституції, яка гарантує жінкам право голосу.

24.10.1945: Frieda Dalen (Швеція) стає першою жінкою-делегатом, яка виступає на Генеральній Асамблеї ООН. Американська делегатка Eleonore Roosvelt зачитує свій відомий лист «Відкритий лист жінкам світу».

1975: ООН оголошує 8 березня Міжнародним днем боротьби за права жінок (тоді — Міжнародний жіночий день).

1977: ООН офіційно затверджує 8 березня як Міжнародний день боротьби за права жінок.

1979: ООН приймає «Конвенцію про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок».

20.06.2022: Україна як одна з країн-авторок ратифікує Стамбульську конвенцію.

Чекліст гендерно-чутливої комунікації для брендів і компаній із нагоди 8 березня — Міжнародного дня боротьби за права жінок

1.Перевірте вашу термінологію

Перевірте вашу комунікацію та уникайте таких «назв» 8 березня:

— Жіночий день

— Свято весни й краси

— Свято жіночності й краси

— Жіноче свято

— Свято жінок

— інших подібних дискримінаційних і сексистських висловів

З 1977 року в державах-членах ООН 8 березня відзначають як Міжнародний день боротьби за права жінок

Якщо здається, що жінки сьогодні мають стільки ж прав, скільки й чоловіки. Далі  — декілька разючих цифр.

Сімейне насильство

За інформацією Нацсоцслужби України, до органів поліції та соціального захисту протягом 2022 року надійшло 251 829 звернень щодо домашнього насильства (дані звіту стан додержання та захисту прав і свобод людини й громадянина в Україні Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини)

Гендерний розрив в оплаті праці

За даними Global Gender Gap Report Світового Економічного Форуму, за 2022 рік в Україні цей розрив становив 29%. Це означає, що на кожні 100 грн, які заробляє чоловік, за аналогічну роботу жінка такого самого рівня компетенцій та освіти отримує лише 71 грн.

Відсутність жіночої форми, білизни, засобів гігієни для жінок-військових

Від 3 серпня 2023 року літня польова жіночу військову форму офіційно поставили на забезпечення. До цього військовослужбовиці користувалися чоловічою формою. 

За даними Military Media Center, понад 62 тисячі жінок є частиною Збройних сил України (7,3% від загальної кількості) станом на жовтень 2023 року. Проте більшість із них мають серйозні потреби в забезпеченні комфортною білизною та засобами гігієни.

2.Уникайте понять «свято» і «святкувати»

У більшості країн світу 8 березня — не свято, а робочий день.
В Україні 8 березня стало «святом» у 1966 році, тобто за часів СРСР. Радянська пропаганда перетворила день боротьби за права жінок на свято жіночності, краси й весни, нівелюючи його первісний сенс.
8 березня — це Міжнародний день боротьби за права жінок

Це день, коли ми віддаємо шану тим, хто століттями боровся за гендерну рівність і права жінок.

Це день, коли ми усвідомлюємо гендерний розрив, стереотипи, перешкоди, заборони, які й досі існують у багатьох країнах світу, зокрема і в Україні. 

Це день, коли ми єднаємося й разом продовжуємо боротьбу за рівні права.

3.Не даруйте цього дня квіти

Традиційні троянди, тюльпани, мімози та інші квіти лише підсилюють стереотипи про те, що 8 березня — нагода відсвяткувати початок весни, жіночність і красу.

8 березня — не свято. Тож робити дарунки здається нелогічним й недоречним.  Натомість — це нагода для брендів проявити свою соціальну позицію, залученість у боротьбі за рівність прав, сестринство та підтримку, що як ніколи на часі в умовах повномасштабної війни. 

Замість того, щоб дарувати щось, робити знижки й спеціальні пропозиції для жінок тощо, підтримайте українські фонди та організації, як-от:

Фонд «Землячки», що забезпечує військовослужбовиць жіночою формою, амуніцією та всім необхідним

Фонд Олени Пінчук, що підтримує професійну реалізацію жінок і жінок-військових 

Жіночий ветеранський рух, що об’єднує жінок-військових та/або запропонуйте партнерство локальним проєктам та ініціативам вашого міста/регіону

БО «Марш Жінок», що підтримує жінок під час війни 

Фонд «Маша», що допомагає жінкам і дітям, постраждалим від насильства 

Projector Creative & Tech Foundation, що надає можливість жінкам, зокрема переміщеним особам, опанувати професію в IT і креативних індустріях 

А також:

— організуйте лекцію/майстермайнд для свого бізнесу з українськими організаціями, що займаються проблемами гендерної нерівності;

— запросіть експертку/експерта з D&I (різноманіття та інклюзії) на професійний аудит вашої комунікації та/або на гендерний аудит вашої компанії/команди;

— зробіть сенсову колаборацію з українськими лідерками та лідерами думок.

4.Дотримуйтеся гендерно-чутливої комунікації

Перевірте, чи ваша комунікації не підсилює гендерних стереотипів і не травмує. В умовах повномасштабного вторгнення та постійного когнітивного напруження деякі слова можуть стати справжніми психологічними тригерами (стимул, який запускає певну емоційну або поведінкову реакцію).

Далі — декілька прикладів.

«Ти сильна, будь сильною»

Ця фраза може здаватися тиском для жінок, які борються з емоційним виснаженням, тривогою, депресивним розладом, втратою або ПТСР.

Вона може посилювати почуття провини в моменти, коли бути сильною неможливо ні фізично, ні ментально.

Вона нівелює реальні труднощі, хвороби, бар’єри, реалії загалом, з якими стикаються жінки.

«Берегиня, сім’я, матір»

Ці слова можуть бути болючими та дуже травматичними для жінок, які втратили дітей на війні, пережили втрату, переривання вагітності, не можуть завагітніти, не можуть мати дітей або не хочуть бути матерями взагалі.

Вони можуть посилювати тиск із боку суспільства, й відчуття «неправильності». Окрім того, нівелюють інші не менш важливі ролі жінок в суспільстві.

«Жіночність»

Це поняття часто використовується для стереотипізації жінок й обмеження їхньої ролі. Воно є суб’єктивним й посилює феномен об’єктивації — гендерно-зумовленої дискримінації, в якій нівелюється особистість і суб’єктність жінки. 

В умовах війни зменшує, спотворює роль і внесок жінок, підсилює гендерний розрив. 

5.Уникайте у своїй візуальній комунікації рожевих тонів, квіточок, сексуалізованих фотографій та інших стереотипних зображень

Сексуалізація жіночого тіла

— Жінки в об’єктиваційних позах і контекстах.

— Жінки з оголеними частинами тіла для продуктів, що не пов’язані з цим контекстом. 

— Жінки, яких використовують як сексуальні об’єкти.

Рожевий колір

Традиційно асоціюється з жінками, дівчатками та «жіночністю» та лише підсилює стереотип існування жіночих і чоловічих кольорів. 

Гендерно-орієнтовних кольорів не існує. Натомість з історичного погляду певні кольори мають особливу символіку. Так, наприклад, білий колір у США був кольором руху суфражисток — у масових протестах за право на голос жінки в білих вбраннях контрастували із натовпом чоловіків у темних костюмах.

Цікаво, що під час свого переможного виступу Камала Харріс — перша жінка, яку обрали віцепрезиденткою США, — була в білому костюмі. Так вона вшанувала суфражисток та американських політикинь, як-от Хіларі Клінтон чи Джеральдин Ферраро, що прокладали цей шлях до неї.

Cловничок

Гендерний розрив (gender gap) різниця в сприйнятті та рівності гендерів, особливо у сферах заробітної плати та представленості влади, зокрема й у корпоративному світі

Гендерний розрив у даних (gender data gap) відсутність або неповнота даних за гендерним принципом

Гендерно-нейтральна комунікація (gender-neutral communication) використання мовних конструкцій, які не вказують на конкретний гендер

Гендерно-чутлива комунікація (gender-sensitive communication) спосіб спілкування, використання мовних конструкцій, що враховують гендерні особливості та гендерне різноманіття

Ефект Матильди (Mathilda effect) систематична дискримінація, мінімізація та/або ж повне нівелювання внеску жінок-вчених у дослідження, а результати їхньої роботи часто приписують їх колегам-чоловікам

Липка підлога (sticky floor) обставини, часто спричинені гендерним розривом і дискримінацією, що затримують жінок на нижчих рівнях організаційної лідерності

Менструальна прекарність (menstrual precariousness) ситуація, контекст (географічний, політичний, економічний тощо), у якому жінки та персони, які менструюють, мають обмежений доступ/не мають доступу взагалі до засобів для гігієни під час менструації

Мізогінія (misogyny) міжжіночна ворожість  

Пінквошинг (pinkwashing) використання бізнесами проблеми гендерної нерівності як реклами для відмивання власної репутації 

Рожевий податок (pink tax) невиправдана ціноутворенням і ланцюжком постачання підвищена ціна товарів чи послуг, призначених для жінок

Синдром невидимих жінок (invisible women syndrome) недооцінювання та ігнорування жіночих внесків і проблем

Слова з гендерним упередженням (gender-biased words) слова, що виражають і підсилюють гендерні стереотипи

Суфражистки (suffragists) активістки (здебільшого в США та Великій Британії), що у ХХ ст. боролися за право голосу для жінок

Скляна стеля (glass celling) невидимий (фізично) бар’єр, що ускладнює і навіть унеможливлює кар’єрний ріст жінок

Фемінізм (feminism) рух, спрямований на забезпечення жінкам однакових економічних, соціальних і політичних прав, що й чоловікам

Фемінітив (або жіночий назовник) іменник жіночого роду, що називає жінок за різними характеристиками: посадою, професією, національністю, сімейним чи родинним статусом

Підбірка класних кампейнів

Кампанія «Women Are Not Designs»
Haris&Co. Design School
India, United Arab Emirates, and United Kingdom, March, 2023

Соціальна компанія з Haris&Co. Design School, що демонструє дискримінаційні очікування, вимоги та «етикетки» соціальної, а особливо Fashion-сфери до жінок.

Соціально-рекламна кампанія IKEA «Can I Help»

IKEA and We Are Social Milan, Italy, 2021

Серія рекламних банерів до Міжнародного дня боротьби за права жінок, що звертає увагу на вплив слів у підсиленні гендерних нерівностей та ролей. 

Кампанія «#BiasCorrect»

Burns Group для громадської організації Catalyst, USA, 2020

Кампанія, що пояснює, як наші, часто несвідомі й вкорінені гендерні упередження, стають бар’єром для жінок у робочому середовищі.

Промовідео нової функції онлайн-перекладача «The Unbias Button»

Elan Languages, 2019

У 2019 році онлайн-перекладач Elan запропонував своїм користувачкам і користувачам функцію «неупередженість». Цей плагін пропонував неупереджені (гендерно-нейтральні) переклади слів, що мають гендерне забарвлення. Так, «Fireman» автоматично стає «firefighter», а «midwife» перетворюється на «birth assistant».

Лімітована благодійна колекція «Empower Her Power»

Фонду Олени Пінчук & Have a rest, серпень 2023, Україна

Лімітована колекція рюкзаків, придбання яких споряджує військовослужбовицю на фронті таким самим рюкзаком із базовим комплектом медикаментів, індивідуальними предметами побуту й гігієни та сезонними засобами догляду.

Соціальний проєкт «Від жінки, яка змогла, — жінці, яка зможе»

Lovespace, 2021, Україна

Серія інтерв’ю з українськими підприємицями та лідерками думок, які розповідають про моменти життя, коли в них опускалися руки. Слова жінки, що змогла, до жінки, яка зараз проходить складний етап і потребує слів підтримки.

Медіакампанія «Незламні жінки України»

БО Марш Жінок, березень 2023, Україна

Масштабна медіакампанія з нагоди 8 березня, що ламає стереотипне бачення ролі жінок у війні.

Я Даша, кофаундерка & бренд стратег THE US. Я обожнюю креативний маркетинг і закохана в українську культуру та мистецтво. Тож буду щаслива розділити свої захоплення з читачами THE US.

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *