Жіноча мода Києва: історія в одязі

Може, Київ чотири століття тому й не вважався столицею моди, та київські пані завжди були знаними модницями. Адже одяг свідчив не лише про їхній майновий стан, а й був відображенням епохи й способу мислення. А ще — залежав від періоду життя людини, був вірним провідником на важливі події й прикрашав монотонну повсякденність. Пропонуємо зазирнути в шафи жінок XVII—XIX століть: помилуватися їхніми капелюшками і, що приховувати, навіть трішки позаздрити кількості їхніх суконь.

XVII століття

Починаючи з XVII століття, коли до влади прийшов Людовик XIV, еталонним у сфері культури та розваг стало все французьке. І мода не була винятком.

Тодішнє барокове вбрання вже не було таким гармонійним, як в епоху Ренесансу. Акцент робили на складних силуетних формах, пишності та помпезності ліній. Популярною була орнаментація костюма на основі квіткових сюжетів, морських раковин і перлин. Французьке віяння панувало ще довго, а разом із ним фантастичні киянки обирали ексцентричні, складні та розкішні моделі. Міський образ згідно із загальноєвропейськими тенденціями вони доповнювали прикрасами: мереживом, шнурами, тасьмою, стрічками, облямівкою та вишивкою.

Особливо ошатний вигляд вбрання української еліти мало завдяки коштовним заморським тканинам. Шовкові й бавовняні тканини завозили з Китаю, Індії, Персії, Туреччини, Закавказзя, Середньої Азії, Криму. Вовняні з Англії, Франції, Італії, Фландрії, німецьких князівств. Міщанки також віддавали перевагу барвистим смачним відтінкам: вишневому, жовто-рудому, шафрановому, лимонному, пісочному, цегляному, сливовому. У цей період жінки не могли обійтися без хутра, часто оздобленого позолоченим мереживом. Така нашарованість матеріалів і прикрас ознаменувала естетику бароко.

У ті часи панівне положення посідала козацька шляхта та їхня родина. Тож вони диктували моду для всього міста. Завдяки їм у моді та інших видах мистецтва зародився унікальний у світі напрям козацьке бароко. Він поєднав західноєвропейські тенденції з народною символікою та духом нашого народу.

XVIIІ століття

У XVIIІ столітті міщанки центральних областей України носили своєрідні сорочки з домотканого полотна, але без вишитих рукавів. Спідниці були зі шнурівкою, яку жінки прикривали довгим фартухом. Заміжні пані відтіняли обличчя намистом, а в холодну пору року надівали соболині шапки.

Пізніше, але цього ж століття з’являються сукні з глибоким декольте, яке відкривало сорочку, розшиту перлами й золотом. Поверх неї носили намисто з великих перлин і золотий хрестик на ланцюжку. Голову жінок покривав мережаний очіпок і берет із золотою запоною, прикрашеною дорогоцінним камінням. Сорочка вже мала прямий розріз на переді і зав’язувалася стрічками, а відкриті рукава вгорі могли прикрашатися вузькою вишивкою.

Вовняна клітчаста плахта надавала силуету дзвоноподібної форми. На голові жінка носила намітку-серпанок, прикрашену на кінцях стрічковим вишиттям. Взуттям слугували чоботи на низьких підборах із підківками.

Картину моди тих часів ми можемо відкрити, якщо уважно читатимемо українську літературу. Наприклад, Котляревський у славнозвісній «Енеїді» змальовує українське суспільство свого часу. Він пише про дозвілля, політичний устрій, але й не забуває показати нам моду. Коли він описує Дідону, то пише про повсякденний одяг української старо світської поміщиці: «взяла кораблик бархатовий, спідницю і корсет шовковий і начепила ланцюжок; червоні чоботи обула, та й запаски не забула, а в руки з вибійки платок».

XIX століття

І ось ми дійшли й до XIX століття прогресивного; з емансипованими жінками, які не тільки реалізовувалися в образі берегині дому, а й почали робити перші спроби стати врівень з чоловіками, отримати гідну освіту, працювати та керувати. Та любов до гарного одягу вочевидь неминуща. Якщо завітати до київського музею історії моди, то можна простежити такі тенденції в тогочасному стилі.

Коли жінки подорожували Європою, то обов’язково купували в Лондоні капелюшки та кашемірові шалі, у Франції мереживну білизну та сукні, у Туреччині шуби та муфти. Українки любили вражати своїм зовнішнім виглядом, тому обирали яскраві кольори й для повсякденного одягу, на відміну від більш стриманих європейок. Але вочевидь яскраві барви, як символ радості, закладено в генетичному коді нашої нації. І якщо ситуація з кольоровою гамою відбувалася несвідомо, то проникнення національного одягу в повсякдення це рішучий політичний крок, серйозна заява для всіх про нашу національність. 

«Моя символіка не мужицька, вона чудово пасує під мій офіційний костюм», напевно, так думав Михайло Драгоманов, якого не раз бачили в європейському костюмі поверх вишиванки. Такої самої думки дотримувалася й Олена Пчілка, яка для родинних фотокарток вдягала себе та дітей у національні костюми. Така маніфестація свідомого українства була важливою і в подальшій боротьбі української культури за вагоме і, як ми тепер розуміємо, заслужене місце в міському житті. Також не варто забувати, що до винаходу соціальних мереж залишалося ще два століття. Тому читання жіночих часописів було єдиним способом стежити за всіма новинками.

Середина XIX століття період становлення української модної преси для жінок. Перший періодичний часопис для українських жінок, який почав виходити у Львові, часопис «Дзєннік муд парискіх» («Dziennik Mód Paryskich»). Спочатку журнал задумували як часопис моди з добре проілюстрованими зразками європейської моди. Та насправді «Дзєннік» був універсальним. Він містив публіцистичну частину, що наближувала його до видання журналістського; літературну частину, що робила його подібним до літературних часописів; політичні публікації, що уподібнювали його до суспільно-політичних тижневиків; ілюстровану сторінку моди, що дає підстави вважати «Дзєннік» часописом моди.

Журнал містив кольорові літографії і зображував молодих людей у найновіших модних строях. У найдрібніших деталях зображувалися особливості паризьких новинок в одязі та зачісках. Значну частину видання займали текстові описи найновіших течій тогочасної моди. До кожного номера журналу додавали викрійки, тому вправні господині могли пошити власноруч усе, що сподобалося. Окрім цього, важливими виданнями були «Нова хата», «Жіноче діло», «Лада», «Русалка». Більшість із них були прогресивними феміністичними виданнями, які писали й видавали жінки за власні кошти.

P.S.

Якщо я просто скажу, що киянки прегарні, то цього буде замало. У будь-якому столітті, у будь-якому історичному періоді це розкішні жінки. Сильні, чуттєві, палкі й талановиті. Ті, за якими хочеться спостерігати. Ті, до голосу яких хочеться дослухатися. Бо він і міць, і солодкий мед. А одяг це така родзинка, без якої саморепрезентація жительок великого серця Європи була б не такою довершеною. Вона з декади в декаду така вдала й точна, що неможливо надивитися.

Авторка: Саша Галічєва

Статтю створено за інформаційної підтримки гідеси Катерини Гончаренко

Прослухати статтю в аудіо форматі

Я Даша, кофаундерка & бренд стратег THE US. Я обожнюю креативний маркетинг і закохана в українську культуру та мистецтво. Тож буду щаслива розділити свої захоплення з читачами THE US.

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *