Як за допомогою PR врятувати бізнес під час кризи:Аліна Врублевська розповідає як оптимізувати витрати на маркетинг і PR без втрати ефективності
Аліна Врублевська — підприємиця, бізнес та PR консультантка, співзасновниця PR-агенції Good&Great,консультаційної платформи Ya Ne Znayu та агенції з розвитку персональних брендів Personal Brand Bureau.
Важливість маркетингу і PR в кризу
Почнемо з простого тесту: якщо ви не можете чітко відповісти на питання чим PR відрізняється від маркетингу і від SMM — читайте цю статтю далі, бо саме тут починається проблема.
PR — це не якийсь окремий блок просування продукту, а частина маркетингу. Маркетинг відповідає за комплексне системне просування, в якому багато складових. В рамках комплексної маркетингової стратегії PR відповідає за ефективну комунікацію з цільовою аудиторією, формування репутації та створення довіри до бренду. Хоча PR безпосередньо не займається продажами, його вплив на них точно не можна недооцінювати. Позитивна репутація та довіра споживачів, які створює PR, мають прямий вплив на рішення клієнтів про покупку, що в кінцевому підсумку сприяє збільшенню продажів.
Це означає, що PR і маркетинг повинні працювати в тісному партнерстві, забезпечуючи узгодженість ключових повідомлень та стратегій для досягнення загальних бізнес-цілей. Також це означає, що якщо в період кризи ви повністю перестали інвестувати в PR, то ваша загальна маркетингова стратегія зазнає значних збитків. Звісно, я розумію, що зараз перед українським бізнесом дуже багато викликів, але пропоную вам подивитися на кризу як на можливість. Криза, незважаючи на виклики, відкриває безліч можливостей для тих, хто готовий діяти активно і стратегічно. Коли ринок стикається з труднощами, то компанії, які вкладають у правильні інструменти маркетингу, можуть не лише витримати шторм, але й значно випередити конкурентів, закріпивши свої позиції на тривалий час. Отже, основні моменти, які варто знати про розвиток бізнесу в кризу — це:
Зменшена конкурентність як можливість
У кризові часи ваші конкуренти значно знижують витрати на маркетинг і PR, що призводить до зниження загального рівня шуму на ринку. Це надає унікальну можливість тим, хто продовжує інвестувати в просування, бути більш помітними і зміцнити свої позиції. Ваш бренд може стати лідером у своєму сегменті, привертаючи увагу споживачів, які шукають стабільність і надійність. Згадайте, наприклад, як багато брендів стали популярними в карантин завдяки Digital. Зниження конкурентності дозволяє захопити більшу частку ринку, адже в цей період споживачі більш схильні звертати увагу на активні бренди, що залишаються в контакті з аудиторію і підтримують її.
Зміцнення лояльності споживачів через правильну комунікацію
Під час кризи люди часто шукають підтримки та впевненості, як зазначила раніше. Це вдалий момент для бренду, щоб продемонструвати свої цінності публічно, відповісти на потреби клієнтів та забезпечити їм підтримку. Чітка комунікація з емпатією допоможе зміцнити лояльність споживачів, перетворюючи їх на довгострокових прихильників вашого бренду. Ваша здатність демонструвати відповідальність і бути поруч в критичний момент буде довго пам’ятатись і споживачами, і ринком.
Інвестиції в довгострокову стратегію
Криза — це час для розумних інвестицій. Я завжди кажу, що в кризові часи, стратегія перетворюється на тактику. У той час як інші можуть бути схильні скорочувати витрати, стратегічно-спрямовані компанії використовують цю можливість для вкладень у майбутнє. Це може бути розвиток нових каналів збуту, впровадження нових для вашого бізнесу каналів комунікації, або створення партнерських колаборацій.
Наприклад, замість дорогого івенту, ви можете організувати яскраву колаборацію з іншим гравцем на ринку, розділивши витрати наполовину. Це не лише зменшить фінансове навантаження, але й створить додаткову цінність для обох сторін. Або, якщо ви ніколи не працювали з інфлюєнсерами, то зараз, можливо, саме час.
Як маркетинг допомагає обігнати конкурентів у кризу
Щоб не тільки зберегти позиції вашого бренду, але й значно збільшити його частку на ринку, необхідно впроваджувати розумно сплановані маркетингові кампанії, які відповідають на актуальні потреби споживачів. Для цього вкрай важливо залучати спеціалістів або консультантів, які допоможуть визначити найбільш ефективні інструменти та канали. Наприклад, замість коштовних традиційних методів (поп-апи, прес-паки, зйомки кампейнів), можна скористатися цифровими інструментами, які забезпечать максимальний вплив при менших витратах. На своїх консультаціях з PR, я завжди допомагаю клієнтам оцінити ринок, визначити тренди та знайти найкращі маркетингові канали для інвестицій, тим самим вберігаючи їх від зливу бюджету.
З чого ж почати, і що необхідно робити у кризу першочергово? У кризу першочерговим завданням стає забезпечення стабільності бізнесу та збереження його життєздатності. Це означає, що маркетингова стратегія повинна бути не тільки перефокусована в тактику, але й повинна включати тільки ті інструменти, які принесуть швидкі конверсійні результати в короткостроковій перспективі.
Я завжди вчу, що в комунікаціях є конверсійні та не конверсійний інструменти. Конверсійними інструментами можуть стати наступні:
Маркетингові стимули та GVP: Це можуть бути знижки, спеціальні пропозиції чи акції, які спонукають споживачів до покупки прямо зараз. Важливо робити акцент на унікальних пропозиціях, яким важко відмовити.
Тактична робота з інфлюєнсерами: Підключення популярних інфлюєнсерів, що мають вплив на вашу цільову аудиторію, може допомогти швидко залучити нових клієнтів та підвищити продажі.Важливо, щоб співпраця була тактичною та спрямованою на конкретні комерційні результати.
Креативні колаборації з бізнесами та особистостями: Такі колаборації можуть бути вдвічі ефективнішими за рахунок розділення витрат і спільного використання аудиторій, що значно збільшує загальне охоплення.
Креативний SMM: Соціальні мережі залишаються одним із найпотужніших інструментів у кризовий час, особливо якщо вони використовуються креативно. Цільові рекламні кампанії та залучення аудиторії через актуальний контент допоможуть зберегти і навіть розширити клієнтську базу.
Таргетинг та ретаргетинг: Ці інструменти дозволяють максимально точно дійти до потрібної аудиторії, що суттєво підвищує ефективність рекламних витрат. Ретаргетинг, зокрема, допомагає повернути тих клієнтів, які вже виявили інтерес до вашого продукту, але не завершили покупку.
Короткострокові заходи VS Довгострокові заходи
Незважаючи на необхідність фокусування на короткострокових цілях, не можна забувати про довгострокову перспективу. Як я зазначила на початку, вкрай важливо продовжувати інвестувати в розвиток, навіть у кризу, для того щоб бути готовим до виходу з неї, але вже будучи сильним конкурентоспроможним бізнесом.
Довгострокові заходи можуть бути такі:
Розвиток бренду та іміджу: Хоча основний акцент під час кризи робиться на конверсійні інструменти, не варто повністю ігнорувати іміджеві. Створення довгострокових асоціацій з брендом через стабільну присутність у свідомості споживачів допоможе закріпити вашу репутацію на ринку.
Інвестиції в особисті бренди: В період кризи та загалом, особисті бренди можуть стати чудовою платформою для комунікації зі споживачем. Особисті бренди також можуть служити “мостом” між корпоративною стратегією і потребами споживачів, адаптуючи меседжі компанії до більш особистісного і емоційного рівня. Це особливо актуально для суспільних реалії українського сьогодення.
Аналіз і адаптація: Постійний моніторинг ринку та поведінки споживачів дозволяє оперативно адаптувати стратегію. Кожен крок повинен базуватися на даних, а не на інтуїції, щоб уникнути непотрібних витрат та забезпечити максимальну віддачу.
Один практичний крок для ефективного маркетингу та PR у кризу
В якості практичної поради я можу порекомендувати власникам бізнесів не звалювати всю роботу над маркетингом і PR на свої плечі, а делегувати і працювати в тандемі з вашим піарником, який має постійно вдосконалюватись і навчатись новому. Саме тому, нещодавно я запустила опцію з 2-х сесій: Консультація для бізнесів з PR + Підвищення кваліфікації PR спеціаліста. Це найкраще стратегічне рішення, якщо вам, як власнику бізнесу, потрібні: поглиблений аналіз та коригування наявної комунікаційної стратегії, ефективне розподілення маркетингового бюджету, підбір правильних комунікаційних каналів і планування ефективних PR активностей. Натомість, ваш піарник отримає ревʼю всіх текстових матеріалів і брифів, дізнається деталі співпраці з медіа та інфлюєнсерами, а також поглибить необхідні навички з тих PR інструментів, які потрібні саме вашому бізнесу. Таким чином ви зрозумієте що потрібно робити, а ваш піарник чи маркетолог зрозуміє як це робити.
В будь-якому випадку часи кризи вимагають активних дій, і шукати нові шляхи для розвитку бізнесу ніколи не пізно. Не втрачайте час, і працюйте на випередження.
Дар'я Мусаєва
Я Даша, кофаундерка & бренд стратег THE US. Я обожнюю креативний маркетинг і закохана в українську культуру та мистецтво. Тож буду щаслива розділити свої захоплення з читачами THE US.
Додати коментар