Соломія Крушельницька — українська примадонна, якій аплодував весь світ
Історія та культурний спадок країни — це скарбниця, яка формує суспільство й визначає майбутнє. Цього року, зокрема сьогодні, минає 151 рік від дня народження української примадонни Соломії Крушельницької. Серед незліченних імен, які витворили величні мелодії та запам’яталися на віки, саме її ім’я відзначається яскравим блиском. Її історія — це історія мрії, упертості та миттєвого визнання. Історія, яка є доказом того, що мрії здатні здійснюватися, коли є неймовірний талант і надзвичайна сила волі. Історія, яку мають знати українці
Незабутній оксамитовий голос Крушельницької звучав від Одеси до Мілана, від Львова до Нью-Йорка. Її діапазон майже в три октави був настільки потужним і унікальним, що відрізнявся від усіх. За життя її визнали найвидатнішою співачкою світу. Також вона входила в п’ятірку найзнаменитіших співаків того часу і була серед них єдиною жінкою. Завжди підкреслювала, що вона українка, а коли її кликали на біс — виконувала лише українські пісні, хоча вміла співати вісьмома мовами.
Для того, щоб сповна перейнятися мистецтвом Соломії, редакція The US прослухала всі пісні, які є на просторах інтернету. Про наші відчуття — далі.
У голосі Крушельницької відчувається неймовірна сила. Переповнюють різні емоції, зазвичай спірні. Це точно не радість, бо знаючи про її наполегливість, ніби проникаєшся не тільки її голосом, а й історією життя. Це відчуття гордості, поваги, внутрішнього стриженя.
Соломія Крушельницька віддала музиці життя. Дітей в неї не було — її дитиною була музика. Коли слухали весільну ладанку з Поділля «Ой, летіли білі гуси», то наверталися сльози, шкіра покривалася сиротами. Її голос захоплював. Певно, він і є генетичним кодом нації.
Мандруємо фактами життя видатної української оперної співачки Соломії Крушельницької.
Українська примадонна родом із Тернополя
Майбутня оперна зірка Соломія Крушельницька походила зі шляхетного українського роду Крушельницьких гербу Сас. Народилася вона 23 вересня 1872 року. Її батьківщиною були Білявинці, що на Тернопільщині. Зростала Соломія в сім’ї греко-католицького священника. Співати почала дуже рано. Уже тоді всі відзначали її виняткові здібності та дуже приємний голос. Це й були перші кроки ще зовсім маленької, але, як виявилося, дуже наполегливої дівчинки.
Витоки талановитості: навчання від Тернополя до Італії
Освіті, прагненню до навчання та наполегливості Соломії можна тільки позаздрити. Вона завжди прагнула вдосконалюватися, і результат не змусив на себе чекати. Основи музичної підготовки дівчина отримала в Тернопільській класичній гімназії. До речі, у центрі Тернополя стоїть пам’ятник Соломії Крушельницькій.
У 19 років Крушельницька вступає до Львівської консерваторії, де її наставником був відомий професор Валерій Висоцький. Закінчує її восени 1893 року і їде до Італії слідом за мрією, яку здійснить її батько. Він бере кредит, щоб відправити талановиту доньку на навчання за кордон. Там дівчина навчається співу у Фаусти Креспі та драматичного мистецтва в професора Конті. Відтак отримує в Італії звання кращої учениці міланської школи бельканто. Складно уявити прагнення Соломії до ідеальності у всьому, навіть у навчанні.
Шлях до світового визнання за п'ять років
Після того як завершилося навчання, Соломія починає пожинати плоди своєї праці: перший тріумф і першу славу.
У 1894 році Крушельницька тріумфально виступає у Львові, а далі здобуває гарячу прихильність поціновувачів опери в Кракові та Варшаві. Так почався шлях неперевершеної оперної виконавиці, яка зробить приголомшливу світову кар’єру. Згодом так і стається. Вона з успіхом виступає на сценах відомих театрів, здобуваючи небувалу популярність. На її честь у Чилі випускають білих голубів у театрі, а в Кракові після вистави студенти випрягають коней і самі везуть її екіпаж до готелю. Її артистизм та професіоналізм підкорює різні постаті та аудиторії. Крушельницька знає, як себе піднести.
У 1898 році 25-річна співачка стає примадонною Варшавської опери, а за кілька років підкорює сцени Парижа та міланського La Scala. Гордість, не менше.
Талант. Розум. Упертість
За своє творче життя вона виконала понад 60 партій на сцені всіх великих оперних театрів Європи й Америки. Як її тільки не називали: і «єдиною у світі Джокондою», і «найчарівнішою Чіо-Чіо-Сан», і «неповторною Галькою», і «неперевершеною Саломеєю», і «винятковою Валькірією». Вона вміла вжитися в роль так, як не вміли інші. Це робило її унікальною.
«Голос Крушельницької — сильне, соковите й дзвінке драматичне сопрано — здатний до різноманітних вокальних відтінків. Вона не женеться за голосовими ефектами, а весь свій художній інтелект переливає у образ героїні, яку глибоко відчула. Це робить її ідеальною співачкою, бо вона однаково прекрасно і співає, і грає», — так писали варшавські газети про Соломію Крушельницьку.
Урятувала прем'єру «Мадам Баттерфляй» Пуччіні
Саме завдяки Соломії Крушельницькій «Мадам Баттерфляй» Джакомо Пуччіні — видатного композитора — і сьогодні ставлять на оперних сценах світу. Доленосним було виконання головних партій співачкою.
У 1904 році композитор Джакомо Пуччіні в міланському театрі «La Scala» представив свою нову оперу «Мадам Баттерфляй». Прем’єра провалилася, оперу освистали. Пуччіні не очікував карколомного провалу, але друзі вмовили його переписати оперу й запросити на головну партію Соломію Крушельницьку. Оновлена «Мадам Баттерфляй» із Соломією відбулася. Це був тріумф. Артистів і самого композитора 17 разів викликали на сцену й купали в оваціях. Зворушений Пуччіні надіслав Крушельницькій свій портрет із написом: «Найпрекраснішій і найчарівнішій Баттерфляй».
Найкраща інтерпретаторка Ріхарда Ваґнера
Соломія зацікавилася творчістю Ріхарда Ваґнера й спеціально вирушила до Відня, щоб удосконалювати майстерність у професора Ґенсбахера. Щойно вона дісталася перших вершин у мистецтві bel canto, опановувати зовсім іншу — німецьку вокальну школу, пробувати себе в партіях, на яких чимало співаків зривало голос, — було необачним кроком для молодої співачки. Проте ризик виправдався. Згодом Крушельницька з успіхом виконує головні партії в шести операх німецького композитора.
Популяризувала українську культуру
Ім’я Соломії Крушельницької займає особливе місце в історії української музичної та культурної спадщини. Вона пишалася своєю українською національністю і завжди була готова піднімати високо прапор України.
Своєю музичною діяльністю і вибором українських композиторів у своєму репертуарі Крушельницька допомагала популяризувати українську музику та культуру на міжнародному рівні. Українська співачка в Італії особисті концерти скрізь завершувала українськими народними піснями. У Польщі її називали своєю та вважали національною гордістю, але вона завжди повторювала, що з України.
«Національність мою знають усі. Я її не змінювала й ніколи не зміню, попри те, що підлизування й ставання під прапори сильніших іноді приносять вигоду», — казала Соломія Крушельницька.
Коли була зіркою найвеличніших оперних сцен світу, Соломія не забувала свого коріння й щороку приїздила з виступами в рідні Тернопіль, Львів, Бережани, Чернівці та Збараж. А що ж було завжди із собою у маленькій сумці Соломії? Збірку «Кобзаря» Тараса Шевченка вона брала на власні гастролі, як талісман.
Її талант і врода мали вбивчу силу в прямому сенсі цього слова
Про таких кажуть «леді з холодним серцем». У таких закохуються. Таким присвячують музичні твори та пишуть портрети. Та Соломія Крушельницька завжди прагнула бути господаркою власної долі й не мала потреби в покровителях. «Мільйонери пропонували, — згадувала вона, — збудувати окрему оперу лише для мене…» Але Соломія легко відхиляла всі пропозиції руки й серця. «Орфеєва наречена», — ось так висловлювалася вона про себе та свій життєвий шлях.
У неї були закохані відомі діячі культури й політики: письменник Василь Стефаник, письменник і громадський діяч Михайло Павлик, адвокат і політик Теофіл Окуневський, особистий фармацевт єгипетського короля, а достатньо відомий італійський художник Манфредо Манфредіні покінчив життя самогубством від нерозділеного кохання до оперної діви. Проте, яке місце надавала сама Соломія коханню? Музика та самостійність для неї були надважливими. Вона не приймала подарунків від чоловіків, завжди поводитися як рівна у всьому. Усі свої статки вона заробила сама завдяки працьовитості й таланту. Для родини у Львові співачка придбала триповерховий будинок, де завжди могли знайти прихисток українські митці.
Хто ж став чоловіком леді з холодним серцем? У 38-річному віці вона тихо-мирно вийшла заміж. Сталося це в 1910 році в далекій Аргентині. Її обранцем був італійський адвокат, палкий шанувальник і знавець музики, мер Віареджо — Чезаре Річчоні. Це не була любов-пристрасть, а радше союз двох досвідчених людей, перегук мудрих сердець.
Заключний етап життя провела у Львові
Останні роки життя співачка викладала у Львівській консерваторії. Після смерті чоловіка Крушельницька вирішила повернутися до Львова. Вона пройшла нелегкий шлях до того, щоб її визнали «своєю». У неї конфіскували будинок, до Італії повернутися їй не дозволяли, радянського громадянства давати не хотіли. Лише після того, як Крушельницька продала свою улюблену віллу «Саломе», де пройшли її найщасливіші роки в Італії, і віддала всі кошти на користь держави, її визнали «своєю».
Її не зупинив навіть рак горла
Пронісши свій талант та жагу до співу із самого дитинства, Соломія співала до 77 років. Востаннє її голос прозвучав на сцені 1949 року. Невеличка зала Львівської філармонії не могла вмістити всіх, хто хотів її чути. Мало хто з глядачів знав, що співачка хворіла на рак горла. Можна тільки здогадуватися, якою ціною давався їй той останній спів.
Тьмяне світло. Співачка спирається на паличку. Завіса. Через кілька років закінчиться історія її життя.
Прима, талантом якої ми захоплюємось і завжди пам’ятатимемо.
Авторка: Лера Валковська
Дар'я Мусаєва
Я Даша, кофаундерка & бренд стратег THE US. Я обожнюю креативний маркетинг і закохана в українську культуру та мистецтво. Тож буду щаслива розділити свої захоплення з читачами THE US.
Додати коментар