Суботні кінорекомендації:українське поетичне кіно

Вечір суботи. Попереду ще цілий вихідний. До понеділка далеко, як і до раннього підйому. Вечір суботи це найкращий час, щоб нарешті переглянути фільм зі збережених закладок або з наших рекомендацій.

Американські мелодрами нульових і сезонний перегляд Гаррі Поттера пропонуємо відкласти на наступний тиждень. Сьогодні говоримо про українське кіно. Не хвилюйтеся, «Скаженого весілля» і «Скаженого весілля 2» у переліку не буде. Йтиметься про конкретний період в українському кінематографі.

Що таке «українське поетичне кіно»

60-ті роки минулого століття. Цензура, контроль усіх діячів культури та їхніх творів. Більшість працює у шухляду, адаптовується до вимог соцреалізму або стає жертвою репресій. У кращому випадку твори не допускають до друку, прокату, виставок. У гіршому будь-яку творчість унеможливлюють, відбуваються ув’язнення та підступні вбивства. У цій репресивній машині з’являється неочікуваний, як на такі несприятливі умови, новий напрям кінематографу українське поетичне кіно.

Вважається, що початок нового напряму кінематографу було покладено «Тінями забутих предків» Сергія Параджанова (далі Тіні). Це одна з перших успішних стрічок того періоду, яка показує частину національної ідентичності українців і робить це по-новому. Тіні вплинули на головні ознаки цілого мистецького напряму кінематографу. Зокрема, на етнографічні й сюрреалістичні мотиви, національну айдентику, адаптацію класичної української літератури, фокус не лише на сюжетну складову, а й на візуальну. Згодом цей період назвуть поетичним за ліричні сцени-символи, за пейзажі без героїв, за героїв без слів і стандартних діалогів, за фольклор і традицію.

 

Важливим в історії з Тінями і їхнім значенням для майбутнього розвитку кінематографу є ще й протест, який відбувся в день прем’єри стрічки. 4 вересня 1965 року в кінотеатрі «Україна», що в Києві, Іван Дзюба зі сцени та В’ячеслав Чорновіл і Василь Стус із глядацької зали закликали присутніх піднятися з місць, якщо вони проти політичних репресій. Ця акція протесту перервала прем’єру довгоочікуваного фільму, проте він все ж таки вийшов у прокат. Тіні побачили світ відвідали світові кінофестивалі.

Повернемося до поетичного кіно. Те, що Тіні Параджанова народилися і радянська влада не сприйняла їх небезпечно націоналістичними одразу, спонукало режисерів не ховати свої художні пориви у шухляду. Так, більшість наступних стрічок цього періоду не виходили в прокат аж до початку 80-х років. Зате українське поетичне кіно відбулося, і зараз ми маємо змогу насолоджуватися стрічками, які без проблем конкурують і картинкою, і змістом із будь-якими європейськими «новими хвилями» тих самих десятиліть.

Перейдемо до практики. Що подивитися, щоб зрозуміти й відчути українське поетичне кіно?

Білий птах із чорною ознакою

Режисер Юрій Іллєнко, 1970 рік

Злам 30-х і 40-х років, Буковина. У фільмі описано 10 років життя сім’ї Леся Дзвонаря. Зокрема, трьох синів, яких батько вирішує віддати батракувати через злидні. Їхні долі, спершу переплетені спільним горем, згодом коханням до доньки священника, ідейно розділяються. Цікавий образ молодшого брата Георгія. Чуттєва душа героя, його відмінність від решти братів дає змогу показати особисті переживання людини, якими нехтують у буремні часи суспільних змін.

Вавилон ХХ

Режисер Іван Миколайчук, 1979 рік

Ефемерне українське село. Філософ Фабіан із цапом, хвойда, два брати, комунар. Гойдалка, пісні й танці, стрілянина. Пейзажі, іронія, побут, знущання над комунарами. Стрічка формує збірний образ українського села в період становлення перших комун. Тут і спротив людей колективізації; і людські взаємини; комічні, трагічні і філософські роздуми про життя та смерть, Україну, людяність. Сцени пронизані символами, сюжет непередбачуваний, монологи філософа варті того, щоб слухати.

Криниця для спраглих

Режисер Юрій Іллєнко, 1965 рік

Ще один селянин-філософ у головній ролі і ще один заборонений фільм у нашому списку. Зняли його у 1965 році, а показали світу в 1987-му. Сюжет це спогади й роздуми літнього селянина Левка Сердюка. Він турбується про колодязь, пригадує трагічні події зі свого життя, співіснує з дітьми і односельчанами, готується до власної смерті й майструє домовину. Усе це змішано з кадрами літаків, тракторів і залізних вітряків. А ще фільм майже німий: звуку мінімум, увага на візуал.

Пропала грамота

Режисер Борис Івченко, 1972 рік

Те, що зараз називають, повний сюр. Але без негативної конотації. В основу фільму взяли мотиви однойменного твору Миколи Гоголя, події якого відбуваються в форматі вистави. Дорога Василя до Петербурга перетворюється на пригоду із залученням темних сил, Куця, відьми. Місце дії: степи, лани, озера і напівфантастична корчма. Звук фрагменту цієї стрічки, у якій Одарка-відьма просить Василя віддати душу, кілька місяців тому крутився в трендах українського Тік-Ток: «Віддай мені свою душу! Віддай, віддай!»

Вечір на Івана Купала

Режисер Юрій Іллєнко, 1968 рік

Ще одна адаптація твору Миколи Гоголя. Цього разу його бачення, як святкували Івана Купала. Іллєнко не прагнув чіткості й послідовності сюжету. У своєму дебютному фільмі режисер хотів довести до абсолюту візуальне наповнення, довершити його метафорами й сюрреалістичними образами, наповнити динамікою й кольором. Вийшло настільки добре, що в цій адаптації Гоголя зчитуються фундаментальні символи: «за розповіддю про українського Фауста режисер Юрій Іллєнко приховав справжню міфологічну історію України — від козацтва та татарських набігів до потьомкінських селищ та паломництва в Києво-Печерській Лаврі.» описує стрічку Довженко-Центр.

Думаємо, виділяти Тіні в окремий пункт немає сенсу. Про цей фільм не хочеться писати кількох речень. Скажемо одне: стрічку варто переглядати кілька разів, щоб не загубити деталі й поглинути сюжет і все те різноманіття візуального, звукового й символічного наповнення.

Де подивитись

Більшість фільмів періоду українського поетичного кіно доступні до перегляду в онлайн-кінотеатрі «Титр». Тепер не доведеться шукати оригінали серед десятків російських версій. 

Сподіваємося, наша добірка фільмів допомогла вам з одвічним вибором «що подивитися» і відкрила ще не звіданий світ українського кінематографу 60-х років.

Насолоджуйтеся!

Авторка:Настя Левицька, редакторка Telegram-каналу ARTES про мистецтво

Я Даша, кофаундерка & бренд стратег THE US. Я обожнюю креативний маркетинг і закохана в українську культуру та мистецтво. Тож буду щаслива розділити свої захоплення з читачами THE US.

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *